Optimist & Splash

Donderdag 26 juli.

033 IMG 4914

Het is vandaag een rustdag. Even een dagje iets anders doen. Het wordt een dag van uitslapen en daarna boomklimmen in een park. Max en ik gaan Riva onveilig maken. Het is een leuk stadje met veel mooie winkels en gezellige restaurants. S’ avonds was het tijd voor een gezellige bbq met het team. De moesten weer op tijd naar bed want vrijdag moest er weer gezeild worden. Inmiddels was  bekend wie er in de Gold gingen zeilen (Sjoerd,Stein en Marijn) en wie er in zilver gingen zeilen. (Max, Brigitte,Maaike,Ellen en Tijs.

Vrijdag 27 juli

Vandaag weer vroeg op en om 11uur moest iedereen op campione aanwezig zijn. Boten optuigen en zorgen dat je klaar was voor de start. Rond 1uur was de start. Dit was dan ook de dag dat de finales begonnen. Je werd in twee groepen ingedeeld, als je tijdens de kwalificatie in de top 43 was geëindigd zat je in de gold fleet en als je daar boven was geëindigd zat je in de silver fleet. De deelnemers die in de gold fleet zaten streden om het wereldkampioenschap. In de gold fleet waren er een aantal een beetje zenuwachtig omdat het natuurlijk jammer zou zijn als je niet alles uit jezelf kan halen op het wk. De starts verliepen goed en zoals bijna elke dag was er een lekker zeil windje. De planning voor deze dag was om 4 wedstrijden te zeilen maar omdat de wind weg viel in de derde wedstrijd is die afgekort en hebben we uiteindelijk de 4 wedstrijden niet kunnen halen. Maar buiten dat was het een heerlijke zeil dag met mooi weer en natuurlijk de prachtige omgeving.

Zaterdag 28 juli

De laatste en eigenlijk de belangrijkste dag is aangebroken. De laatste dag zat iedereen met flink wat spanning bij de voorbespreking maar natuurlijk wel gezonde spanning. Het plan voor de laatste dag was alles laten zien wat je in je hebt en natuurlijk genieten. Ook vandaag was er een  prima windje wel iets minder dan de dagen ervoor maar we konden er mee starten. De eerste wedstrijd hebben we lekker uit kunnen varen maar toen we aan de tweede wedstrijd begonnen kwamen er zwarte wolken over de berg vandaan en ja hoor die zorgde ervoor dat de tweede wedstrijd werd afgekort en we naar de haven konden want er kwam een onweersbui aan. De wedstrijden werden afgelast voor deze dag en we konden gaan wachten op de prijs uitreiking. Helaas was de wereldkampioen niet iemand van Het Witte Huis maar iemand van het top en talenten team. Maar hij heeft het absoluut verdiend want hij heeft super goed gevaren. Dit was dan ook het einde van het super mooie WK. Iedereen heeft heel erg genoten van het lekkere vaar water en het super weer en natuurlijk van de top trainingen  die voor het WK al in volle gang waren. We hebben de bootjes opgeladen en nog lekker op de camping gegeten en dat was het officiële einde van een super WK.

09 IMG 4585

Max

Hier kun je de uitslagen vinden: https://splashclass.org/2018-2/

Dinsdag 24 juli

S’ochtens was een lange ochtend. De start was om 1 uur en omdat de wind hier word gemaakt door de bergen en rond 12 uur word de wind hier verwacht. Alleen door de onweer van de afgelopen dagen was de wind iets te laat gearriveerd. En hadden we een uitstel tot half 4. Dus half 3 ging de D vlag naar beneden en was het snel pak aan en tally inleveren en het water op. Eerste race ging bij mij goed mijn start ging minder maar ik takte weg en ging rechts midden op bouwen. Ik kwam iets van 14de boven halfwindse rak was gewoon achter elkaar varen en voor de wind had ik er 2 gepakt op de vlagen en de golven. In het 2de aandewindserak rak had ik er ook nog 1tje gepakt en ook in het laatste rak naar de finish 1tje dus had ik een 8ste plek gevaren. De 2de race daarna was echt leuk mijn start was weer slecht ik takte weg weer onder wat andere zeilers vervolgens had ik mijn boot goed recht en voer 2x zo hard als de rest en haal ik die zeilers boven mij dik in. Op layline takte ik richting de boven boei en bij de boei lag ik ineens dik 1ste ik voerden het halfwindse en voordewind’ se rak constant vooraan. En toen ik 2 meter voorde boei lag ging de S vlag omhoog en had ik een 1tje gevaren op het WK. Vervolgens op de kant was er nog een discussie over dat de race er uit moest worden gehaald omdat hij binnen 4 rakken was ingekort wat dus niet mocht in de laatste race. Uit eindelijk is hij er in gebleven en heb ik mijn 1tje behouden.

Sjoerd

070 IMG 4958

Maandag 23-7-2018

De eerste wedstrijddag staat op het punt te beginnen het Witte Huis is vertegenwoordigd met acht zeilers (Sjoerd ,Brigitte, Ellen , Marijn , Thijs , Maaike , Max en Stein). Om 10:45 arriveert iedereen in Campione del Garda om zijn boot op te tuigen en de laatste dingen te controleren. Om 11 uur begint de coach met de voorbespreking en legt uit dat hij van ons verwacht dat we ons op het water goed moeten voorbereiden, onze snelheid goed controleren en de positie van de baan. Hij geeft aan dat we ons niet te veel moeten opwinden over het feit dat het een WK is en dat gewoon moeten doen wat we het hele jaar geoefend hebben; goed starten en wegwezen naar de bovenboei. Dan om 12 uur gaat de D-vlag omlaag, het sein dat we eindelijk het water op mogen. Op het water staat ongeveer 10 knopen wind, dat betekent een prima wind om in te komen op de eerste dag.  Het eerste startsein wordt om 13 uur gegeven en de eerste vloot met Splashes vaart weg, een veld met wel 43 boten! En 5 minuten later is ook de andere vloot weg, allemaal rechtsaf naar de bergen want daar staat de meeste wind. Dit betekent dus dat de start nog belangrijker wordt. De baan die gevaren wordt is een innerloop/outerloop baan. Vandaag zijn er twee wedstrijden gevaren met mooie resultaten. Sjoerd heeft een vierde en een vijfde plek gevaren en Ellen en Marijn hebben allebei een zevende plek gevaren. Sjoerd staat zelfs vijfde in het totaalklassement. Om 17 uur kwamen we op de kant aan waar de organisatie op ons stond te wachten met een lekker stuk pizza en iedereen kon zijn ervaringen over de eerste wedstrijddag delen.

Stein

025 IMG 6174

Donderdag 19 juli

Vandaag was de allerbeste trainingsdag ooit en daar moesten we heel wat voor over hebben. 9 uur ’s ochtends moesten we het water in dus om 7:10 werd er aan mijn tent geschud. Ik ben absoluut geen ochtend mens dus ik vond het erg zwaar. Gelukkig hebben we een aantal ochtendmensen bij ons, waaronder Marijn die allang wakker was en klaar stond om me uit te lachen. Uiteindelijk bleek het de opoffering waard te zijn. Er stond een enorme klap wind en we hebben keihard gevaren. Het was een prachtige training en ik heb nog nooit zoveel blije gezichtjes gezien. We trainde met 11 boten dus we hadden een mooie vloot waarmee we geweldig konden zien welke kant van het meer voordelig was, welke boten sneller liepen en waarom en hoe de wind zich gedroeg. U snapt wel dat we na 3 uur beuken gesloopt waren dus toen de wind volledig wegviel (wat hier normaal is om een uur of 12) konden we lekker uitrusten. Na een groep bord pasta waren de verzuurde benen snel vergeten.

Ik, twee anderen en wat zeilers van de Brasem hadden nog zin in een tweede ronde in de middag. En terwijl de rest ging rusten konden wij nog 3 uurtje knallen op middag wind. We hadden twee trainers dus eentje deed de groep en de andere gaf één op één training. Ik heb nog nooit zo genoten van een dag varen. ‘S avonds kon ik niet meer op mijn benen staan, maar het was geweldig.

wksplash

Vrijdag 20 juli

Vandaag de laatste kans om te trainen en nog belangrijker: de inschrijving en meting. Ondanks de vele controles van onze boten door de coach en onszelf is de meting van de Splashes altijd een spannend moment. Een last minute reparatie zou veel onnodige stress en energie kosten. Gelukkig had het HWH team zich geweldig voorbereid en kwamen we allemaal zonder problemen de meting door. Ik moest nog een snel belletje plegen met de verzekering maar uiteindelijk kwam alles goed. Opgelucht dat alles gelukt was en met veel zin om te zeilen werden de boten opgetuigd voor de training. Op het moment dat we klaar gingen liggen voor het eerste “hazenstartje” zagen we de andere teams het water af vluchten. We lachten ze een beetje uit en klopten onszelf op de schouder omdat we zo dapper de donkere wolken binnen voeren. 5 minuten later werden we het water af gestuurd door de Italianen omdat ze bang waren voor onweer. Het trainen werd vervangen door het vastsnoeren van boten en we zijn het water niet meer op geweest…

We waren natuurlijk een beetje sip dus zijn we gezellig pizza gaan eten en er een leuke avond van gemaakt in een Italiaans barretje.

WK splash4

Nacht tussen vrijdag en zaterdag

Deze nacht hebben een gigantische storm gehad. Sjoerd (zeiler) is aangekleed naar buiten gelopen met een lamp om te controleren of hij niet weggewaaid was. Hans (ouder) heeft buiten gezeten om de tenten in de gaten te houden. Ik (zeiler) heb een uur lang in mijn tent gestaan om te zorgen dat mijn stokken niet braken. Marijn (zeiler) heeft overal doorheen geslapen maar had moeite om in de ochtend zijn tent uit te komen omdat de tarp er overheen lag.

WK splash3

Zaterdag 21 juli

Team building dag!!

Het plan was om een klimparcours af te leggen op 12 meter hoogte in de boomtoppen. Het slechte weer is sinds gisteren middag niet meer gestopt dus het ging helaas niet door. We hebben nog een poging gewaagd toen het beter leek te worden maar het mocht niet baten. Toen snel boodschappen gedaan (onder andere kilo’s pannenkoeken ingrediënten voor 20 man) en naar de camping gereden. Terug gekomen zijn we het zwembad in gedoken om alsnog te builden aan ons team. Het was super gezellig en nu maken we ons klaar om te gaan koken en met z’n allen te eten. Ondanks het slechte weer was het een super gezellige top dag met ons top team.

Thijs

Dinsdag was er weinig wind, maar genoeg om te zeilen. In de ochtend zijn we begonnen met het controleren van de boten. In de middag stond er wel wat wind en hebben we het water verkend. Toen de wind weg viel hebben we met ze alle nog even gezwommen.

Woensdag stond er in de ochtend behoorlijk wat wind, maar voor een goede voorbereiding op het wk hebben we besloten dat we eerst onze val op de juiste plekken van knoopjes moesten voorzien. Daarom zijn begonnen we met ons zeil, giek en mast in het gras en hebben we de knoopjes heel precies goed gezet. Hierna was de wind weer weg gevallen en moesten we nog even wachten op de Ora (middagwind). Daarom gingen we nog even zwemmen. Hierna hebben we lekker getraind en verder het water verkend.

0cadef2f 5304 43e5 bed3 9083edf3e827

MAANDAG 16 JULI:

Aan het einde van de dag is iedereen veilig aangekomen op de camping aan het Garda meer. We zijn met 9 zeilers. Max,Sjoerd.Marijn,Stein,Ellen,Saskia,Thijs,Brigitte en Maaike. De eigenaar van de camping werd niet blij toen hij de trailer met 6 splashes zag. Die mocht de camping niet op!!.  Dus die eerst maar even weggebracht.

Daarna de  tenten opzetten, Witte Huis vlaggen ophangen kortom Het Witte Huis is goed zichtbaar. We staan op een camping met veel andere zeilers.

De kids kennen elkaar allemaal en besluiten na het eten van een heerlijke pizza nog even het dorp in te gaan, maar om half 1 thuis. Want morgen om 10  uur worden ze verwacht voor de eerste training. De ouders blijven lekker op de camping en onder het genot van een drankje is het zo laat. Het is erg gezellig.

IMG 6922

0cadef2f 5304 43e5 bed3 9083edf3e827IMG 6932

Ander nieuws

zaterdag-27-oktober-schepen-uit-het-water-winterstallingOp zaterdagmorgen 27 oktober 2018 om 08.30 verwacht de havencommissie alle leden die...
ere-voorzitter-kees-kruijer-overleden In Memoriam Kees Kruijer 5 september 2018 Jongsleden maandag, 3 september,...
heerlijke-verrassende-maaltijd-op-zaterdag-22-september-na-het-zeilen-voor-12-euro Na de wedstrijden van zaterdag 22 september, tijdens...
clubkampioenschappen-in-het-weekend-28-29-septemberIn het weekend van 22 - 23 september worden de traditionele clubkampioenschappen...
zomeravondwedstrijd-finnAfgelopen 2 woensdagen zijn er onder leiding en initiatief van Wijnand de Leur,...
wk-splas-afsluitingDonderdag 26 juli. Het is vandaag een rustdag. Even een dagje iets anders doen....
extra-toezicht-snelvarenToezichthouders van Recreatie Midden-Nederland, uitvoeringsorganisatie voor...
wk-splash-goede-resultaten-op-1e-en-2e-wedstrijddagDinsdag 24 juli S’ochtens was een lange ochtend. De start was om 1 uur en omdat de...

Foto albums

Contact

Onze sponsors

Uw naam hier
Sponsor onze vereniging of alleen een evenement of activiteit.